Pages

dinsdag 11 februari 2014

Terug naar de natuur!

Al sinds de herfst van 2007 kleur ik mijn haar. Na 17 jaar peper-en-zoutblond (ergens tussen donkerblond en donker asblond) te zijn, besloot ik dat het tijd was om wat donkerdere kleuren uit te proberen. Ik begon met lichtbruin en kopertinten, maar ging al snel over naar donkerbruin dat soms erg tegen het zwart aanleunde en uiteindelijk zijn mijn lokken ook een tijdje rood geweest. 


Mijn natuurlijke haarkleur in de zomer van 2007 (hier door de zon wel wat afgebleekt).

Pinguïns & cocktails, haha!

Tijdens mijn tijd op kot... Ik mis het toch een beetje!
Vorige lente koos ik ervoor om zelf een ombré te zetten door de punten van mijn haar af te bleken. Ik verzorgde mijn haar goed met paarse shampoo, een andere conditioner voor de blonde uiteindes van mijn haar en 2 tot 3 keer per week een haarmasker. Jammer genoeg bleek mijn haar te broos na al die jaren kleuren en begon het al snel te breken. Ondertussen is de ombré er al een tijdje uit en zijn de kapotte uiteindes afgeknipt, maar blijft mijn haar het moeilijk hebben. Hoog tijd om het even rust te gunnen en te stoppen met permanent kleuren! Lees je even mee over hoe ik het ga aanpakken?



Er zijn een groot aantal voordelen verbonden aan het laten uitgroeien van je permanente kleuring: kosten voor de haarverf/kapper vallen weg, je hoeft niet elke 5 weken je haar te kleuren om uitgroei te voorkomen, het gemakkelijker te laten groeien, je haar wordt minder droog en breekt minder snel af ... Allemaal zeker niet onbelangrijk!

Ik begon daarom met een zoektocht naar informatie op het internet en ging te rade bij mijn kapster in mijn favoriete Kreatos-filiaal.


Wat zijn nu de mogelijkheden om van je permanent gekleurde lokken af te raken?




Bron: Google
(Dit ben ik gelukkig niet, haha!)

  1. Bij je kapper laten hertinten. Hierbij wordt alle kleur uit je haar gehaald en wordt er opnieuw een kleur opgezet die dicht aanleunt bij je natuurlijke haarkleur. Er bestaan natuurlijk pakketjes waarmee je dit zelf thuis kunt doen, maar dit raad ik ten zeerste af! Het internet staat vol met horrorverhalen over oranje haar door het afbleken! Op je haaruiteindes zit ook meer permanente verf dan de stukken die zich dichter bij je hoofd bevinden. Als je dan de kleur eruit haalt, zijn je punten meer oranje omdat de kleur er veel moeilijker uit te halen is. Wanneer je er dan daarna je eigen kleur op wilt zetten, zal je dus kleurverschillen merken. DOE DIT DUS ZEKER NIET ZELF! Er komt daar dan ook nog eens bij dat je haar vaak natuurlijke mêchen of kleurschakeringen bevat die je niet zomaar met haarverf kunt creëren en je alsnog een uitgroei zult zien, ook al heb je het bij de kapper laten doen.
Bron: Google

  • Niets doen. Je kan de permanente kleuring gewoon laten uitgroeien, al zul je waarschijnlijk een jaar lang ook permanent een hoed of muts op je bol moeten dragen want dit zorgt meestal voor een harde lijn tussen de twee verschillende kleuren. Als je haar lang genoeg is, kun je het gekleurde deel er gewoon af laten knippen.

Bron: Google


  • Semi-permanente kleuring gebruiken. Hiervoor kies je best een kleur die het dichtst bij de meest donkere kleur aanleunt (de permanente kleuring of je natuurlijke haarkleur). Tegenwoordig dekken deze ook best goed en ze zijn ook veel gezonder voor je haar dan permanente kleuring. De meeste goede kleurspoelingen gaan er uit na ongeveer 26 wasbeurten en ondertussen kan je permanente haarkleur rustig uitgroeien zonder dat je al te veel zal merken van die harde scheiding tussen de twee kleuren.

    Weetje: mijn kapster raadde zelfs aan alleen nog maar kleurspoelingen te gebruiken. Volgens haar dekken deze best goed en is permanente kleuring enkel echt geschikt om grijze haren te bedekken of om een specifieke kleur te bekomen. Je heb namelijk net minder keuze in kleur bij kleurshampoo.


Welke optie heb ik nu gekozen? Wel, dat was voor mij zelfs niet moeilijk: optie 1 is veel te schadelijk en ik wel net gezond haar krijgen, en ik sta niet met kort haar en al helemaal niet met een muts of hoed dus ook optie 2 viel weg. Ik ga dus volop voor optie 3 en hoop het te kunnen volhouden! Voorlopig ga ik gewoon zelf met kleurshampoo uit de winkel aan de slag (in België trouwens niet gemakkelijk te vinden in supermarkten of Kruidvat!) en hoop zo over een dik jaar weer met peper-en-zout lokken rond te lopen! 

Hebben jullie ervaring met het uitgroeien van permanente haarkleuring?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
BLOG TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS