Pages

woensdag 5 februari 2014

Get a Move On!

Als je net zoals ik een job hebt waarbij je de hele dag achter een bureau zit, kan je je al snel suf gaan voelen door het gebrek aan beweging. Na enkele maanden op stage begon ik ook allerlei kwaaltjes te krijgen die te maken hadden met het uren stilzitten. Wanneer ik dan thuiskwam om 18u was mijn energiepeil meestal zo laag dat ik enkel nog maar op de zetel kon liggen. Dit had nu ook grotendeels te maken met het aanpassen van ritme van student naar werkende mens, maar het trekt ook weer niet helemaal weg. "Time to move" dus!


Wat doe ik nu allemaal om mijn energiepeil omhoog te krikken?


* Allereerst ben ik gestopt met koffie drinken doorheen de dag. Het hielp altijd tijdelijk, maar wanneer de cafeïne uitgewerkt was, voelde ik me 2x zo moe. Ik drink nu daarom (cafeïne-vrije) thee in de plaats en sindsdien heb ik doorheen de dag op kantoor zo goed als geen last meer van dipjes!

* Ik zorgde er ook voor dat er routine ontstond op vlak van slapen gaan en opstaan doorheen de week. Door telkens op ongeveer hetzelfde uur te gaan slapen en op hetzelfde uur op te staan, merkte ik dat ik 's ochtends steeds sneller wakker was en gemakkelijker uit bed geraakte.

* Activiteiten plannen om naar uit te kijken. Door 's avonds met mijn vriend nog naar de film te gaan, of simpel het feit dat we tijdens de lunch op het werk broodjes zullen bestellen, word ik altijd vrolijk en heb ik heel wat meer zin om aan de dag te beginnen!

* Beweging! Wanneer je meer gaat bewegen, ga je ook meer energie krijgen! Je lichaam kan dan alle "processen" gemakkelijker aan en heeft er uiteindelijk minder energie voor nodig. Daarom probeer ik regelmatig eens op de hometrainer te gaan zitten en in het weekend te gaan hardlopen (als het weer wat wilt meezitten). Mijn stageplek ligt op een uurtje fietsen, dus wanneer het 's ochtends warm genoeg wordt om met een rokje/kleedje te vertrekken (ik draag bijna niets anders), ga ik dit zeker ook proberen!

* Als laatste, maar zeker niet onbelangrijk is: gezond eten. Toen ik nog op kot zat, merkte ik het meteen aan mijn energieniveau wanneer ik meer take-out bestelde en vettig at tijdens examenperiodes. Ik werd er gewoon echt moe van! Het is natuurlijk erg verleidelijk om voorverpakte maaltijden op te warmen of even bij de frituur langs te lopen, maar het helpt je echt niet verder. Als je na het werk meestal geen zin hebt om uitgebreid te koken, probeer dan in het weekend al wat gezonde maaltijden klaar te maken en vries deze in. Zo hoef je het door de week enkel op te warmen, maar krijg je nog zeker alle belangrijke voedingsstoffen binnen!


Heb jij nog handige tips om je energiepeil omhoog te trekken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
BLOG TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS