Pages

zondag 1 juni 2014

Uitgelezen #2

Mijn liefde voor boeken neemt me de laatste tijd regelmatig mee richting het young adult-genre. Toen ik The Hunger Games en de reeks van Percy Jackson uit had, kreeg ik mijn honger niet gestild. Gelukkig is er dan de geweldige boekensite Goodreads die aanbevelingen geeft o.b.v. de boeken die ik gelezen heb. Aldus kwam ik uit bij Veronica Roth en de Divergent reeks!



Lees snel verder voor mijn reviews!

Als boeken origineel in het Engels geschreven zijn, kies ik er meestal ook wel voor om deze in het Engels te lezen. Dit komt niet alleen goedkoper uit (Engelse paperbacks zijn van iets mindere kwaliteit, maar nog steeds ok), maar hierdoor mis je de subtiele zinspelingen in de originele taal ook niet. Sommige dingen kunnen nu eenmaal niet exact vertaald worden in het Nederlands. 






Ik bestelde deze mooie box via bol.com voor zo'n 30 €. Er zit ook een klein boekje bij over de wereld van Divergent (deze bespreek ik hier niet).



Boek #1: Divergent 




In dit eerste boek leer je de dystopische wereld kennen waarin er 4 facties zijn. Beatrice is op de leeftijd gekomen dat ze de factie moet kiezen waar ze de rest van haar leven wil bijzijn. Doet ze dit niet, of faalt ze, dan blijft ze de rest van haar leven factieloos. Zelf is ze geboren in de factie 'Abnegation' waar zelfverloochening hoog in het vaandel wordt gedragen. Er wordt verwacht dat je alles doet in het teken van je medemens. Beatrice (Tris) heeft hier altijd moeite mee gehad, en weet niet zeker of ze wel in deze factie thuis hoort. Op de dag van de kiesceremonie blijft ze tot op het laatste moment twijfelen... 

Ik vond dit boek echt lezen als een trein. Het komt niet vaak voor dat ik veel moeite heb om een boek weg te leggen, maar deze hield me echt vast. Ik kon me inleven in de twijfel van Tris: Waar hoor ik thuis? Ben ik anders? Je ontdekt samen met haar de nieuwe factie waardoor je helemaal kan opgaan in het verhaal. Ik zou het zeker aanraden om de boek te lezen voor de film. Er zijn een aantal dingen (bewust) weggelaten in de film, vanwege hun gruwelijkheid, maar deze gebeurtenissen horen net bij het verhaal vind ik. 



Boek #2 : Insurgent



Het tweede boek sluit naadloos aan op het einde van het eerste boek. Tris en haar vrienden proberen een veilig onderkomen te zoeken bij een andere factie. Haar grenzen worden getest en ze blijft de hele tijd rusteloos. Ze blijft zoeken naar een houvast, maar krijgt zelfs de tijd niet om te rouwen om alles wat ze kwijt is. Er komen opstanden en de facties worden omver geworpen. Op het einde van het boek doet Tris een grote onthulling aan de hele stad die alles op zijn kop zet.

In het tweede deel van de reeks gebeurt er heel wat. Je voelt door de manier waarop het verhaal geschreven is, dat het hoofdpersonage geen rust lijkt te vinden. Ik werd er op momenten zelf zenuwachtig van! Het mooie aan dit tweede boek vind ik het deel waarin de facties omver worden geworpen en hoezeer sommigen er aan vast willen houden. Het hokje waar ze hun hele leven in geduwd werden, was hun thuis en plots valt de aarde onder hun voeten weg. Van het ene moment op het andere zijn ze alles en niets en hebben ze geen idee welke kant op. Het is ook niet echt bepaald een "happy" boek, het lijkt er allemaal alleen maar erger op te worden...


Boek #3 : Allegiant



In dit derde deel wordt er een alliantie gevormd tegen de factieloze maatschappij en gaan Tris en haar vrienden letterlijk over de grenzen van hun wereld. Wat ze daar ontdekken draait nog maar eens hun hele wereld ondersteboven. Was hun hele leven een illusie? Ondanks dat ze nu de waarheid weten, blijft de nostalgie in de lucht hangen. Tris krijgt een dagboek in handen van haar moeder en krijgt een beter beeld waar ze vandaan kwam. Ook offert ze zich voor de zoveelste keer op om een gevaarlijke, maar belangrijke opdracht te vervullen. Maar zal Tris het deze keer wel overleven?

Het derde boek vond ik het minste van de drie. Het leek allemaal erg traag te gaan en ook leek alles, maar dan ook echt alles verkeerd af te lopen. Ik werd het een beetje beu, maar was toch aangenaam verrast door het einde. Zelf had ik het niet verwacht, maar ik was wel blij dat het niet het zoveelste cliché einde was!


Besluit


Een héél fijne young adult-reeks om te lezen! Niet alleen voor jongeren, maar zeker en vast ook voor volwassenen die van het dystopia-genre houden. 


Gemiddelde score: 4 / 5


Heb jij de boeken al gelezen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
BLOG TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS