Pages

woensdag 29 januari 2014

Uitgelezen #1

Ik lees enorm graag en heb dan ook een mooie collectie aan boeken die uitgestald staan in mijn slaapkamer. Soms betrap ik mezelf er weleens op dat ik naar mijn boekenkast zit te staren en elke boek rug voor rug afga. Het is dan ook zo leuk om naar te kijken! 

Ik probeer ongeveer 3 boeken per maand uit te lezen en hiervoor dan ook tijd vrij te maken. Dat is vaak erg moeilijk omdat ik voltijds stage loop en in de avond mijn vriend soms langs komt of dat ik bij hem blijf slapen (ik woon voorlopig nog bij mijn vader), maar momenteel lukt het best goed! Mijn favoriete genres zijn historische fictie (vooral over de Wereldoorlogen), fantasy en mystery. Een specialer genre is het 'magische realisme' van de schrijver Haruki Murakami, maar daar vertel ik in een volgende post meer over. Ik lees zowel in het Nederlands als in het Engels.

Net omdat ik zo graag lees, bedacht ik dat het misschien leuk zou zijn als ik hier af en toe kort even vertel over de boeken die ik gelezen heb en wie weet: misschien zit er wel iets voor jou tussen! En zo werd de blogpost "Uitgelezen" geboren!


De eerste post zal al meteen een aantal boeken behandelen, met name de young adult-reeks van Rick Riordan: Percy Jackson. Ik lees dit genre de laatste tijd steeds meer en meer omdat de vlotheid in de schrijfstijl mij aanspreekt. Er gebeurt ook altijd heel wat in het aantal pagina's dat je voor je hebt liggen, terwijl sommige literatuurboeken 700 pagina's tellen en het hoofdpersonage amper wat meemaakt. Boeken van het young adult-genre kan je gemakkelijk in één trek uitlezen op een rustige namiddag.

De reeks bestaat uit 5 boeken waarvan de eerste 2 al zijn verfilmd: The Lightning Thief, The Sea of Monsters, The Titan's Curse, The Battle of the Labyrinth en The Last Olympian. Ik wil altijd het boek gelezen hebben voor ik de film kijk, en daarom besloot ik aan deze reeks te beginnen. 



 De boeken gaan over de halfgod Percy Jackson, de zoon van de god Poseidon en een "sterveling". In het eerste boek wordt hij opgepikt om naar 'Camp Half-Blood' te gaan, waar hij tijdens de zomer zich leert te verdedigen tegen monsters. Doorheen de boeken willen de Titanen (het tijdperk voor de goden) de macht opnieuw overnemen en Olympus omverwerpen waardoor Percy samen met zijn vrienden Grover en Annabel in heel wat benarde situaties terecht komen.

Mijn mening:
De hele reeks leest erg vlot en je bent er in een mum van tijd door. De ontelbaar vele verwijzingen naar de mythologie vond ik verre van storend. Ik heb de verhalen altijd leuk gevonden en op deze manier leerde ik zelfs nog een hoop bij. De boeken blijven boeien, al vond ik het ene verhaal weer sterker dan het andere. Jammer genoeg werd er het thema van 'kalverliefde' erin verwerkt, wat me lichtjes irriteerde aangezien het verhaal dit verre van nodig had. Het tempo ligt in het laatste boek ook erg hoog waardoor je soms het ene mytische creatuur niet meer kan onderscheiden van het andere, maar net omdat er zoveel gebeurde vond ik dit het leukste boek. Ik zou deze reeks aanraden voor mensen die wel wat willen bijleren over de mythologische verhalen en geen schrik hebben van een goede portie fantasy!


Gemiddelde score: 3,8 / 5





(Mijn Goodreads-profiel vind je hier)




1 opmerking:

  1. Leuk idee om ook boeken op je blog te bespreken! Beauty & Books gaan prima samen! :D

    BeantwoordenVerwijderen

 
BLOG TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS